Gwarancja producenta trwa przez określony czas, jeżeli gwarant wskazał w umowie konkretny okres. Jeżeli nie ma tam takiego zapisu, stosuje się Kodeks cywilny, artykuł 577 § 4, w którym mowa, że „termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana”. Często jednak można spotkać propozycje sprzedaży, w których okres gwarancyjny to 5 lub 10 lat, zdarzają się także na 20 lat. Naprawę AGD masz wtedy gwarantowaną przez tak długi czas, lecz na określonych warunkach.
O naprawie sprzętu AGD uszkodzonego z winy użytkownika
Wybierając urządzenia RTV, AGD lub sprzęt komputerowy należy mieć świadomość, że standardowa gwarancja nie obejmuje między innymi uszkodzeń mechanicznych, kradzieży, czy skutków samodzielnej naprawy. AGD stanowi dziedzinę, w której znaczna część asortymentu bazuje obecnie na elektronice i skomplikowanych podzespołach. W takich okolicznościach tym bardziej rezultaty amatorskiego serwisowania mogą być trudne do odwrócenia.
Dodatkowa, a co za tym idzie – dodatkowo płatna gwarancja, pozwala korzystać z zakupionych sprzętów swobodnie, bez obawy o konsekwencje poszczególnych sytuacji. Jeżeli wybierzesz ponadstandardową opcję gwarancyjną, do serwisu AGD będziesz mógł się zwrócić na przykład, gdy dojdzie do:
- utraty sprzętów w wyniku kradzieży,
- uszkodzenia przez dzieci lub zwierzęta,
- uszkodzenia lub zniszczenia w pożarze,
- zwarć instalacji elektrycznej,
- zalania w wyniku powodzi i wielu innych.
Warto jednak zwrócić uwagę na detale, ponieważ wielokrotnie gwarancja nie obejmuje całego sprzętu, a jedynie poszczególne jego części, na przykład silnik, kompresor, agregat. Bywa również, że możliwość skorzystania z nieodpłatnej naprawy nie dotyczy tzw. użytkowania niezgodnego z przeznaczeniem. W każdej z tych kwestii warto poznać szczegóły przed zakupem.
Szybkie zawiadamianie o usterkach
Zależnie od nabytego sprzętu, masz zazwyczaj od kilku dni do maksymalnie kilku miesięcy na zgłoszenie usterki. Na podstawie dotychczasowej współpracy z Klientami z Białegostoku i pośredniczenia w ich zakupach wiemy, że jest to wielokrotnie kwestia sporna, dlatego zawsze przypominamy o konieczności sprawdzenia tych zapisów. Warto zapobiegać sytuacjom, w których do serwisu zgłosisz się kilka dni za późno.
Co równie ważne, skorzystanie z gwarancyjnych usług serwisowych nie sprawia, że automatycznie przedłuża się okres gwarancji, albo że odnawia się on na pierwotny okres 5, 10, czy 20 lat. O tym również traktują zazwyczaj zapisy umów, do których skrupulatnego czytania zachęcamy wszystkich Klientów CPTI.
Fachowa pomoc, gdy potrzebujesz pogwarancyjnej naprawy sprzętu AGD
Tak w przypadku urządzeń kupionych za naszym pośrednictwem, jak i w przypadku asortymentu od innych sprzedawców lub pośredników, możesz potrzebować pomocy odnośnie usterek sprzętów nieobjętych już gwarancją. W takiej sytuacji zwróć uwagę na kilka istotnych kwestii.
- Profesjonalna diagnostyka – powinna być podstawą wszelkich dalszych działań naprawczych. Ustalenie przyczyny awarii pozwala odpowiednio dobrać sprzęt, dopasować części zamienne, przedstawić plan naprawy.
- Rzetelna wycena – bywa, że naprawa sprzętu AGD jest kosztowna ze względu na jej czasochłonność, rozległość uszkodzeń, koszt samych elementów niezbędnych do naprawy. Wartość usługi jako całości powinna być przedstawiona przed rozpoczęciem prac.
- Specjalistyczny serwis – współczesne systemy oraz narzędzia są wielokrotnie bardzo zaawansowane, dlatego niemal wszystkie naprawy powinny kończyć się sukcesem. Opcjonalnie zamiast naprawy części następuje ich wymiana.
- Fachowe doradztwo – serwisowany sprzęt wraca do pełnej sprawności, lecz warto wiedzieć, jak zapobiegać jego ponownym uszkodzeniom. Wiele czynników ryzyka można z powodzeniem wyeliminować.
Dobrą wskazówką będzie dla Ciebie pierwsza rozmowa z serwisantem. Warto zadawać pytania, wyjaśniać wszelkie wątpliwości. To większa pewność, że wyposażenie Twoje kuchni lub inne sprzęty trafią pod opiekę specjalistów.
W naprawie AGD liczą się detale
Decyzje zakupowe dotyczące sprzętów za kilkaset złotych, kilka tysięcy i droższych, wielokrotnie bazują właśnie na długoletnich gwarancjach. Naprawą AGD zajmują się wtedy serwisanci wskazani przez dany punkt sprzedażowy – nie szukasz serwisu samodzielnie. Gdy zachowana zostanie dbałość o szczegóły podczas prac naprawczych, Twoje urządzenia mogą służyć przez długie lata.